13. jūnijs

Stāmerienas pilī

pl. 18.00 | meistarklases | Olga Žitluhina | Žoana fon Majere Trindade & Hugo Kalhims Kristovao


Rīgā, Ģertrūdes ielas teātrī 

pl. 19.00 | Rūta Pūce | "Iekšas" | Latvija


Rūta Pūce | Latvija

Rūta Pūce ir laikmetīgās dejas māksliniece, kuru interesē ķermenis kā pasaules izpētes rīks un sievietes-mākslinieces loma sabiedrībā. Par laikmetīgās dejas izrādi “Divotne” (sadarbībā ar Annu Novikovu-Tilčiku) saņēmusi Dejas balvu 2017-2018. Kā pedagoģe strādā Rīgas Baleta skolā un ir Latvijas Dejas informācijas centra valdes locekle. Šobrīd studē horeogrāfiju Latvijas Kultūras akadēmijas maģistra programmā “Audiovizuālā un skatuves māksla”.

Horeogrāfe | Rūta Pūce

Dejotājas un kustību materiāla līdzautores | Agate Bankava, Agnese Bordjukova, Anna Novikova-Tilčika, Marija Saveiko

Scenogrāfe un kostīmu māksliniece | Līga Ūbele

Gaismu mākslinieks | Niks Cipruss

Skaņas dizains | Alise Pieče un Rūta Pūce

Producents | Ģertrūdes ielas teātris

Pirmizrāde 23.03.2024.

Izrādi finansiāli atbalsta | Valsts Kultūrkapitāla fonds,  Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Latvijas Kultūras akadēmija, Latvijas Dejas informācijas centrs, Horeogrāfu asociācija



BIĻETES


"Iekšas" (2024)

Ķermenis ir arhīvs, kas glabā gan iekšējās pieredzes, gan ārējus kolektīvus nospiedumus. Izrāde izgaismo sadursmi starp individuālo un kolektīvo, iekšējo un ārējo, apslēptām alkām un esošo realitāti, kā metaforu izmantojot Latvijas laikmetīgās dejas nozari. Tā joprojām iet savu emancipācijas ceļu Latvijas kultūrpolitikā. Izrāde piešķir nozīmi subjektīvajam, godina ķermeni, atraisa balsi un iezīmē neatkarīgo mākslinieku ikdienu - vairāku lietu darīšanu reizē, izdegšanu, cīņu par savu nozari, nemitīgu uzdrīkstēšanos un reizē pielāgošanos.

Es gribu dot balsi iekšām, kas tik ilgi jau meklējušas ceļu izlauzties - reizē ar sviedru tērcīti, tūlīt aiz izelpas, kopā ar skaļāku kliedzienu un bezkaunīgi caur nekontrolētu kustību. Iekšas vairs nevar pielāgoties ārējai pasauleii. Tās izsūcas caur ādu un noklāj ikdienu skaļi manifestējot pašas sevi.

Manas iekšas ir laikmetīgā deja - tukša brīvības sajūta locekļos, izelpa caur visām ķermeņa daļām reizē, pazušana. Reiz pietika ar sajūtu, ka deja man patīk, ka mani tā aizrauj, dziedina un pilnveido. Tagad tā ir resurss, kas noenkuro fragmentētajā pasaulē. Tas ir arī politisks akts - izvēlēties darīt kaut ko tik neviennozīmīgu, ķermenisku, daudzslāņainu, trauslumu atverošu, godīgumu pieprasošu un marginālu.

Ja Saules karalis jeb Luijs XIV 17. gadsimtā būtu bijis sieviete vai viņa baleta vietā būtu izdomājusi laikmetīgo deju? Vai Laikmetīgā deja Latvijā ir pelnījusi savu māju, savu pili? Vai mēs varētu beigt pielāgoties?


ATPAKAĻ